Zoekwoorden-
onderzoek

Zoekwoordenonderzoek is de eerste stap in het proces om hoger in google te komen. Het is eerste proces om te leren hoe je doelgroep op Google op zoek gaat naar jouw diensten. Een hovenier wil bijvoorbeeld op het zoekwoord hovenier gevonden willen worden, maar er zijn ook diverse andere manieren hoe iemand hiernaar kan zoeken. Denk bijvoorbeeld aan tuin laten aanleggen of bestaande tuin veranderen. Dit zijn diensten die een hovenier aanbiedt, maar die niet terugkomen in het zoekwoord ‘hovenier’ alleen. Het is daarom belangrijk te achterhalen op welke manieren jouw doelgroep naar jou op zoek is op Google zodat je relevante bezoekers naar jouw website kan trekken.

Hoe pak je zoekwoorden onderzoek aan

Er zijn verschillende manieren om zoekwoorden onderzoek te doen. De meest bekende is de Google zoekwoordplanner. Hier moet je tegenwoordig echter een adwords-campagne voor open hebben staan of in samenwerking zijn met een online marketing bureau wil je hier gebruik van maken.

De makkelijkste manier is om een van jouw diensten in te typen in Google. Vervolgens scroll je naar beneden en zie je dat Google een overzicht heeft staan van zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het zoekwoord dat je zojuist hebt ingevuld. Hoewel je hierbij wel een overzicht krijgt waar mensen nog meer naar op zoek zijn, is het maar een beperkt overzicht en kan je niet zien hoeveel mensen ernaar zoeken.

Daarom wordt bij Rubix Creative Agency gebruik gemaakt van de SEO-tool KW Finder, waarmee je iets meer de diepte in kan gaan. Hiermee kan je meer zoekwoorden vinden, maar ook zien hoe vaak er ongeveer op het zoekwoord per maand gezocht wordt en hoe moeilijk het is om op het zoekwoord te ranken. Ook is hier in terug te vinden of het zoekwoord commercieel gezien interessant is.

Bij een zoekwoordenonderzoek is het belangrijk dat je met de volgende aspecten rekening houdt:

  • De zoekintentie
  • Het zoekvolume

De zoekintentie

De zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekwoord intypt in Google. Je moet ervoor zorgen dat de zoekintentie aansluit bij hetgeen jouw bedrijf biedt. Een goed voorbeeld hiervan:

Als je een bootsloperij hebt, wil je op zoekwoorden als bootsloperij, gezonken boot, boot bergen etc. gevonden worden. Je zou denken dat boot bergen een relevant zoekwoord voor de bootsloperij is. Als je echter boot bergen intypt op Google, zie je in de eerste tien resultaten echter alleen maar resultaten zijn die gaan over een veerboot naar Bergen (een plaats in Noorwegen). Ondanks dat boot bergen relevant zou kunnen zijn voor de bootsloperij, zijn de mensen die ‘boot bergen’ intypen in Google dus op zoek naar een veerboot naar Bergen toe en niet naar een bootsloperij. De zoekintentie wijkt hier dus af van de dienst die de bootsloperij aanbiedt, dus ga je er niet snel in de top tien van google resultaten mee scoren. Je moet er dus voor zorgen dat de zoekintentie past bij hetgeen jij te bieden hebt.

Het is een veel gemaakte fout dat er niet goed wordt gekeken naar het zoekvolume. Je kan nog zulke goede content schrijven, als er maar tien keer per maand op gezocht wordt en je daardoor maar maximaal tien mensen per maand naar je website krijgt, is dit het meestal niet waard. Daarom is het belangrijk voordat je op een bepaald zoekwoord gaat optimaliseren, je moet kijken of er ook genoeg mensen op dit zoekwoord zoeken.

Er zijn verschillende tools die het zoekvolume van een zoekwoord kunnen weergeven, zoals het KW Finder dat Rubix Creative Agency gebruikt. Deze tools geven vaak een indicatie van hoeveel keer er per maand op een zoekwoord gezocht wordt en niet een perfect accuraat cijfer. Staar je dus niet blind op de cijfers maar gebruik het om je een idee te geven.

Wil jij nou een goed zoekwoordenonderzoek voor je website laten uitvoeren? Neem dan contact op met Rubix Creative Agency. Met jarenlange kennis en ervaring weten wij precies hoe je een goed zoekwoorden onderzoek uitvoert en kunnen je hierbij op de juiste weg helpen!

Het zoekvolume

Het zoekvolume is ook een belangrijk aspect bij het doen van zoekwoordenonderzoek. Het zoekvolume is een term die weergeeft hoe vaak er ongeveer per maand op een bepaald zoekwoord gezocht wordt. Hiermee kan je zien of een zoekwoord het investeren waard is.

Zoekwoorden onderzoek door Rubix Creative Agency

Inmiddels heeft Rubix Creative Agency al meer dan 10 jaar ervaring met alles op gebied van SEO; van je website optimaliseren tot aan linkbuilding. Wij zorgen voor:

Betrouwbare analyse

Op basis van directe concurrenten

Compleet plan van aanpak

Meer weten?

Ben jij op zoek naar de juiste partner voor je conceptontwikkeling? Wij komen graag bij je langs voor een kennismaking! Neem meteen contact op via mail of de telefoon.

Gemeente Coevorden

bekijk case

013CIFF

bekijk case

SEO

Zoekmachine optimalisatie

Een goed SEO marketing bureau kent zijn werkveld en blijft up-to-date over de nieuwste SEO technieken. Zo heeft Google meer dan 200 ranking-factoren die van invloed zijn op de positie van een website op een zoekwoord. Hoewel dit er een hele hoop zijn, hoef je niet op elke factor je focus te leggen. Belangrijk is te weten wat wel goed werkt en wat niet en daarop je seo strategie aan te passen. Rubix Creative Agency zet de belangrijkste strategieën uiteen en optimaliseert je website hierop. Benieuwd? Bekijk een van onze SEO-diensten.

SEO

uitbesteden

Zoekwoordenonderzoek

gratis analyse

SEO-concurrentie

analyse

Linkbuilding

Versterk je domein

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in

Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, ontwikkelingen en innovaties? Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks de nieuwste updates en unieke inzichten om jouw campagne tot een succes te brengen.