Wat is SEO?

Iedereen heeft ondertussen wel van het woordje SEO gehoord. Maar hoe werkt het nou precies en wat zijn eigenlijk de voordelen? SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het is de verzamelnaam van alle activiteiten die je uitvoert om geïnteresseerde bezoekers via een zoekmachine naar je website te laten komen.

 

Meer dan 95% van alle Nederlanders start zijn zoektocht naar een product of dienst via een zoekmachine. SEO is dus essentieel voor leadgeneratie.

SEO

Zoekmachine optimalisatie

Een goed SEO marketing bureau kent zijn werkveld en blijft up-to-date over de nieuwste SEO technieken. Zo heeft Google meer dan 200 ranking-factoren die van invloed zijn op de positie van een website op een zoekwoord. Hoewel dit er een hele hoop zijn, hoef je niet op elke factor je focus te leggen. Belangrijk is te weten wat wel goed werkt en wat niet en daarop je seo strategie aan te passen. Rubix Creative Agency zet de belangrijkste strategieën uiteen en optimaliseert je website hierop. Benieuwd? Bekijk een van onze SEO-diensten.

SEO

uitbesteden

Zoekwoordenonderzoek

gratis analyse

SEO-concurrentie

analyse

Linkbuilding

Versterk je domein

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

n totaal heeft Google meer dan 200 ranking-factoren die van invloed zijn op de positie van een website op een zoekwoord. Hoewel dit er een hele hoop zijn, hoef je niet op elke factor je focus te leggen. Een aantal factoren zijn van groter belang dan andere. Al deze factoren om hoog te scoren in Google zijn onder te verdelen in de volgende categorieën:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit

Content

In de SEO-wereld gaat ook wel het gezegde ‘content is king’ rond. Hoe meer content jouw website bevat, des te beter Google kan begrijpen waar jouw website over gaat. Ook voor lezers is goede en voornamelijk relevante content een must. Een lezer moet jou zien als een expert in jouw vakgebied die weet waar hij/zij over praat. Daarnaast weet Google steeds beter goede content van slechte content te onderscheiden. Het is dus heel belangrijk om goede, unieke en relevante content te publiceren op je website.

Techniek

Zoekmachines als Google gebruiken robots (site crawlers ofwel bots) die het World Wide Web doorlopen en websites indexeren. Hoewel je een website niet enkel moet maken voor deze robots maar vanuit het perspectief van je bezoekers, moet je er wel voor zorgen dat je website goed indexeerbaar wordt opgebouwd. Door je website technisch te optimaliseren zorg je ervoor dat deze robots je nieuwe website goed kunnen ‘crawlen’ en indexeren in Google. Het maken van een sitemap en een juiste site structuur dragen onder andere hieraan bij.

Autoriteit

Ook autoriteit is een belangrijke factor voor Google om je site beter op de kaart te zetten. Autoriteit kan je onder andere opbouwen door off-site SEO zoals linkbuilding, maar ook door on-page factoren goed toe te passen. Als Google ziet dat jij de mensen die op je site terecht komen waardevolle informatie biedt waar ze naar op zoek naar waren, groeit je autoriteit automatisch mee.

De voordelen van SEO

Het toepassen van SEO op je website kan zorgen voor een flink aantal voordelen voor jouw website. Hieronder een aantal voordelen van SEO:

Geen budgetlimiet

Als je bijvoorbeeld gaat adverteren via Google Ads (voorheen Google Adwords) ben je altijd gebonden aan een bepaald budget dat je maximaal uit wilt geven. Als je dat budget hebt bereikt stopt de vertoning van je advertenties en kan het dus voorkomen dat je klanten mist. Bij SEO ben je hier niet aan gebonden. Als jouw website op een voor jou relevant zoekwoord een goede positie heeft verworven in Google verliest je website die positie niet zomaar.

Het is meetbaar

Een ander groot voordeel van SEO is dat het goed meetbaar is. Je kunt precies zien hoeveel traffic je binnenkrijgt, op welke pagina’s de meeste traffic binnenkomt en wat je posities zijn op de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

Je kan het zelf uitvoeren

Iedereen kan SEO. Hoewel online marketingbureaus natuurlijk veel meer middelen tot hun beschikking hebben, is SEO iets wat je zelf uit kan voeren. Met een goede strategie kan je zelfs tegen de beste opboksen. Het nadeel hiervan is dat je doorlopend veel tijd en energie moet investeren in het uitvoeren van je SEO-werkzaamheden.

Je haalt meer bezoekers binnen

Met Google Ads target je per advertentie op een kleine selectie zoekwoorden. Met goede SEO content heb je grote kans dat je ook rankt op meerdere long-tail zoekwoorden waarvan je misschien niet eens wist dat men daarop zoekt. Zo ben je er zeker van dat je geen enkele potentiële klant mist en genereer je meer bezoekers naar je website.

Het is beter voor de lange termijn

Met Google Ads kun je vandaag nog bovenaan de zoekresultaten staan met je advertentie. Maar zodra je ophoudt met betalen is je positie ook direct weer weg. Voor SEO heb je even geduld nodig, maar je weet ook dat als je eenmaal in de top 10 staat je er niet zomaar uit vliegt.

Het wekt vertrouwen

Het is niet voor niets dat de meeste mensen nog altijd op de organische resultaten klikken. Organische resultaten komen nou eenmaal veel betrouwbaarder over dan advertenties. Zeker in branches (zoals slotenmakers) waar veel onbetrouwbare zaken hebben gespeeld, wordt direct op het organische resultaat geklikt in plaats van de advertentie. Kortom, organische resultaten worden eerder vertrouwd als advertenties.

Hoe gaan wij te werk?

Is zelf SEO doen echt niet voor jou weggelegd en wil je daarvoor onze expertise inschakelen dan verwelkomen wij je graag bij ons op kantoor voor een gedegen plan van aanpak. Samen brengen we jouw wensen en behoeften in kaart. We kijken naar de huidige rankings van je website en wat je er eigenlijk mee zou willen bereiken.

Elke goede SEO strategie begint vervolgens met een gedegen zoekwoordenonderzoek en SEO-concurrentieanalyse. Hiermee:

  • leren wij je branche in-and-out kennen;
  • komen wij te weten welke zoekwoorden jouw potentiële klanten in Google typen bij het zoeken naar jouw producten of diensten;
  • op welke zoekwoorden je concurrenten ranken binnen Google.
Vraag naar de mogelijkheden

Als we samen een selectie hebben gemaakt van de zoekwoorden waar jij graag op wilt ranken binnen Google nemen we de on-page SEO van je website onder handen. Hierbij kijken we naar de techniek van je website en optimaliseren we je bestaande content voor de voor jou relevante zoekwoorden. We controleren daarbij ook je sitestructuur en maken een sitemap aan als je website die nog niet heeft.

Als de on-page SEO eenmaal goed is gaan we verder met off-page SEO werkzaamheden. Linkbuilding is een methode waarmee we ervoor zorgen dat relevante websites verwijzen naar jouw website. Hiermee zal jouw website in de loop van de tijd meer autoriteit binnen Google genereren. De combinatie van al deze werkzaamheden zal ervoor zorgen dat jouw website op de juiste zoekwoorden gaat scoren!

Je SEO uitbesteden? Neem dan hier contact op.

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in

Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, ontwikkelingen en innovaties? Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks de nieuwste updates en unieke inzichten om jouw campagne tot een succes te brengen.