Structured data implementeren

Met structured data binnen je website kan je duidelijke context aan Google of LLM’s aanbieden. Je geeft middels stukjes code, ook wel een schema markup genoemd, hints over hoe een zoekmachine of LLM’s jouw pagina moeten interpreteren. Het gevolg? Meer kans om opgenomen te worden in de rich snippets van Google en een grotere kans dat je door LLM’s wordt benoemd. Het resultaat? Meer zichtbaarheid, betere kliks en meer vertrouwen bij bezoekers.

Wat is structured data precies?

Structured Data is een gestandaardiseerde manier om extra context toe te voegen aan de informatie op je website. Dit gebeurt met behulp van specifieke vocabulaire in Schema.org, meestal in JSON-LD formaat. Klinkt nog steeds behoorlijk vaag, daarom hier een voorbeeld hoe je het toe kan passen:

Een receptenpagina voor een gerecht kan metadata bevatten over ingrediënten, voorbereidingstijd, kooktijd, beoordelingen, voor hoeveel personen het gerecht is, aantal calorieën en instructies om het gerecht te bereiden. Door al deze data op een gestructureerde manier te weergeven kunnen de crawlers van zoekmachines en LLM’s jouw content beter begrijpen, waardoor zij de context van jouw informatie beter begrijpen. Doordat zij de context van jouw informatie beter begrijpen, kunnen ze makkelijker besluiten om de door jouw gegeven content te tonen in rich snippets, AI overviews of binnen LLM’s met een naam of bronvermelding naar jouw webpagina. Met als gevolg: meer zichtbaarheid en kliks naar je website toe.

Waarom structured data implementeren?

Het is al benoemd: structured data kan helpen bij het genereren van meer zichtbaarheid en kliks. Maar op welke manier zorgt structured data daar dan voor?

Er zijn meerdere facetten waarom structured data de zichtbaarheid en kliks verbetert. De drie belangrijkste op dit moment zijn: meer vertoningen in rich snippets, AI overviews en in meerdere LLM’s.

Rich snippets

Door structured data te implementeren wordt je website sneller vertoond in de rich snippets van Google. Rich snippets (ook wel: rijke zoekresultaten) zijn uitgebreide zoekresultaten in Google en andere zoekmachines, waarbij extra visuele en informatieve elementen worden toegevoegd boven op de standaard titel, URL en metabeschrijving. Denk aan review sterren, afbeeldingen of prijzen die in de zoekresultaten tevoorschijn komen. Er zijn ook aparte secties waarin zoekmachines rich snippets tonen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vacatures of aan recepten:

Deze rich snippets komen meestal bovenaan de zoekresultaten te staan. Wanneer je gebruik maakt van structured data verhoog je de kans dat je in deze rich snippets naar voren komt. En je kan het al raden: wanneer je in deze rich snippets tevoorschijn komt verhoog je de zichtbaarheid van en kliks naar je website.

AI Overviews

Sinds mei 2025 is AI overviews binnen Nederlandse zoekresultaten te vinden. AI Overviews is een nieuwe functie van Google die samenvattingen genereert met behulp van kunstmatige intelligentie direct bovenaan de zoekresultaten. Het is onderdeel van Google’s Search Generative Experience (SGE), een experimentele versie van de zoekmachine waarin AI automatisch de belangrijkste informatie uit het web combineert tot een overzichtelijk antwoord. Dit ziet er zo uit:

Hoewel het CTR naar websites door AI overviews aanzienlijk is verlaagd, biedt het ook kansen. Wanneer je in AI overviews genoemd wordt kom je vaak bovenaan de pagina te staan, waarop je de grootste kans hebt op zichtbaarheid. Door structured data goed toe te passen verhoog je de kans op zichtbaarheid in AI overviews.

Meer zichtbaarheid in LLM’s

Large Language Models (LLM’s) zoals ChatGPT, Google Gemini, Claude en Perplexity gebruiken webdata om betrouwbare, actuele en gestructureerde informatie te genereren in hun antwoorden. Door structured data te gebruiken kunnen deze LLM’s de inhoud beter interpreteren, waardoor ze eerder naar je kunnen verwijzen als bron. Zowel Google als Microsoft hebben aangegeven dat ze structured data gebruiken voor hun LLM’s. Wie zichtbaar wil zijn in AI-modellen doet er dus verstandig aan om structured data te implementeren in hun website.

Meer weten?

Ben jij op zoek naar de juiste partner voor je structured data? Wij komen graag bij je langs voor een kennismaking!  Neem meteen contact op via mail of de telefoon.

Gemeente Coevorden

bekijk case

013CIFF

bekijk case

SEO

Zoekmachine optimalisatie

Een goed SEO marketing bureau kent zijn werkveld en blijft up-to-date over de nieuwste SEO technieken. Zo heeft Google meer dan 200 ranking-factoren die van invloed zijn op de positie van een website op een zoekwoord. Hoewel dit er een hele hoop zijn, hoef je niet op elke factor je focus te leggen. Belangrijk is te weten wat wel goed werkt en wat niet en daarop je seo strategie aan te passen. Rubix Creative Agency zet de belangrijkste strategieën uiteen en optimaliseert je website hierop. Benieuwd? Bekijk een van onze SEO-diensten.

SEO

uitbesteden

Zoekwoordenonderzoek

gratis analyse

SEO-concurrentie

analyse

Linkbuilding

Versterk je domein

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in

Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, ontwikkelingen en innovaties? Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks de nieuwste updates en unieke inzichten om jouw campagne tot een succes te brengen. 

"*" geeft vereiste velden aan