Display advertising is een belangrijk instrument om online te adverteren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal (zoals banners) of video. Het kan onder andere gebruikt worden voor je naamsbekendheid, je imago, je producten en diensten en om direct conversie te genereren. Het is goed te meten hoeveel mensen je kan bereiken of hoeveel mensen je verwacht te bereiken, wat het tot een zeer effectief middel maakt. Daarnaast kan je ook gericht targeten; als je bijvoorbeeld een kampeerwinkel hebt kan je een banner of video plaatsen op een survival blog. Doordat het internet vandaag de dag zo groot is, is er bijna altijd wel iets toepasselijks te vinden en kan je ontzettend gericht adverteren op je doelgroep. Daarnaast kan jet het ook inzetten via social media. Aangezien social media ook zo veel data heeft over iedereen kan je dus ook hier heel gericht targeten. Display advertising kan hier dus goed op inspelen.
Vaak wordt gesuggereerd dat display advertising geen effectieve methode is omdat het in vergelijking tot adwords of social advertising veel minder conversies oplevert. Dit is niet te vergelijken omdat adverteren via display advertising veel meer gaat om bereik en betrokkenheid. Naast conversies moet het ook bewustzijn en betrokkenheid creëren, het is dus in minder gericht op conversies dan adwords of social advertising