Lokale SEO is al jaren aan een grote opmars bezig; uit onderzoek van Google blijkt zelfs dat ongeveer 46% van alle zoekopdrachten een lokale zoekintentie hebben. Hoog tijd dat je hierop in gaat spelen dus. Maar net zoals je landelijk niet zomaar gevonden wordt in Google, zal je ook lokaal niet zomaar uit het niets in de top 3 op Google terecht komen. Het grote voordeel aan lokale SEO is dat er minder concurrentie op is en dat je dus ook makkelijker hoger in de zoekresultaten terecht komt. Daarom laten wij zien hoe de experts van Rubix Creative Agency lokale SEO aanpakken.
Lokale SEO: Lokaal beter gevonden worden
Wat is lokale SEO precies?
Lokale SEO is het optimaliseren van pagina’s voor een bepaalde regio. Heb jij bijvoorbeeld een loodgietersbedrijf in Rotterdam, wil je dat mensen die in Rotterdam wonen vinden. Google weet van ontzettend veel mensen vanuit welke plaats zij de zoekopdracht uitvoeren. Hierdoor zorgt Google ervoor dat als iemand vanuit Rotterdam het zoekwoord ‘loodgietersbedrijf’ invoert, hij de resultaten laat zien van loodgietersbedrijven die in Rotterdam zitten. Als jij dan in Rotterdam gevestigd bent, wil je over het algemeen ook het liefst aan de slag gaan in Rotterdam. Daarom is het dus belangrijk dat je lokaal goed gevonden wordt.
Hoe wordt je lokaal beter gevonden
Lokale SEO is niet heel veel anders dan normale SEO. Allereerst is het natuurlijk belangrijk om de basis van de website in orde te hebben. Dit betekent een mooie responsive website die technisch goed in orde is. Maar daarnaast zijn er ook enkele stappen die je kan ondernemen die specifiek gericht zijn om lokaal beter gevonden te worden. Een aantal van deze stappen zijn:
- Het maken en optimaliseren van Google mijn bedrijf
- Lokale pagina’s aanmaken
- Lokale links verzamelen
Google mijn bedrijf aanmaken en optimaliseren
Google mijn bedrijf is de belangrijkste factor als je lokaal gevonden wilt worden. Het zorgt ervoor dat je beter zichtbaar wordt in de regio waar je actief bent. Bij circa 29% van de zoekopdrachten verschijnt bovenaan de pagina de Google maps resultaten. Door Google mijn bedrijf aan te maken en te optimaliseren zorg je ervoor dat je bovenaan komt te staan in de Google maps resultaten, waardoor je sneller gevonden zal worden. Dit doe je onder andere door een relevante categorie uit te kiezen en een volledige beschrijving van je bedrijf te maken. Vervolgens voeg je een foto van je bedrijfspand toe, voeg je per dag de juiste openingstijden toe en moet ervoor gezorgd worden dat je de juiste contactgegevens toevoegt.
Lokale landingspagina’s aanmaken
Een andere manier om lokaal beter gevonden te worden is door het gebruik van lokale pagina’s. Nu wil dit niet zeggen dat als je bedrijf gevestigd is in Rotterdam en hier voornamelijk je diensten verleent dat je een pagina aanmaakt voor Groningen of Leeuwarden. Je moet hierbij vooral plaatsen pakken die in de regio Rotterdam liggen. Denk hierbij aan Schiedam, Berkel en rodenrijs of Ridderkerk. Dit zijn de plekken die niet direct in Rotterdam liggen, maar die er wel tegenaan grenzen en waar je dus ook prima je diensten kan verlenen. Als je deze gebieden kent moet je vervolgens unieke content voor elke pagina aanmaken waarin de plaatsnaam waar de pagina voor is duidelijk terug te vinden is.
Lokale links verzamelen
Backlinks zijn te allen tijde een van de belangrijkste ranking factoren voor Google. Er zijn diverse manieren om deze te verkrijgen. Je kan lokale backlinks verkrijgen door lokale linkbuilding, je bedrijf toe te voegen aan regionale bedrijfsgidsen of wellicht door de lokale vereniging te sponsoren. Doordat de concurrentie regionaal vaak lager is heb je geen enorm budget nodig om lokaal gevonden te worden, in tegenstelling tot als je landelijk gevonden wilt worden.
Meer weten?
Ben jij op zoek naar de juiste partner voor je lokale SEO? Wij komen graag bij je langs voor een kennismaking! Neem meteen contact op via mail of de telefoon.
Gemeente Coevorden
013CIFF
SEO
Zoekmachine optimalisatie
Een goed SEO marketing bureau kent zijn werkveld en blijft up-to-date over de nieuwste SEO technieken. Zo heeft Google meer dan 200 ranking-factoren die van invloed zijn op de positie van een website op een zoekwoord. Hoewel dit er een hele hoop zijn, hoef je niet op elke factor je focus te leggen. Belangrijk is te weten wat wel goed werkt en wat niet en daarop je seo strategie aan te passen. Rubix Creative Agency zet de belangrijkste strategieën uiteen en optimaliseert je website hierop. Benieuwd? Bekijk een van onze SEO-diensten.
Schrijf je in
Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, ontwikkelingen en innovaties? Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks de nieuwste updates en unieke inzichten om jouw campagne tot een succes te brengen.